Únicament 6 dels 100 majors municipis espanyols utilitzen aplicacions mòbils com a canal de comunicació amb els seus ciutadans. Així es desprèn d’un estudi desenvolupat per la signatura *Keyprocom que, en el seu primer baròmetre sobre l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, va posar en relleu l’ús desigual que fan els consistoris de la tecnologia mòbil, xarxes socials i internet.
Segons UnoCero Technologic, proveïdora de serveis tecnològics que avala l’estudi, l’adaptació de continguts cap als dispositius mòbils és la tendència més destacable. Cada vegada més, els usuaris utilitzen internet des d’aquest tipus de dispositius pel que resulta important oferir continguts adaptats, bé a través d’una pàgina programada o bé a través d’aplicacions específiques per oferir navegabilitat en smartphones i tablets.
L’anàlisi ha detectat que, en aquests municipis, el repartiment per partits polítics és desigual. Així s’observa que de els ajuntaments que confien en les aplicacions mòbils el 83% està baix mandat del Partit Popular, mentre que tan sols el 16% és del PSOE. De la mateixa manera tan sols el 3% compta amb una web adaptada per a dispositius mòbils com és el cas de les pàgines d’Avilés, Cartagena i Madrid.
En l’estudi, en el qual es van mesurar diferents variables entre els 100 municipis espanyols amb major població, s’observa com l’ús de les pàgines web municipals està molt estès com a mitjà per fer arribar notícies d’interès als ciutadans o activitats programades en l’Agenda. De fet, el 100% dels ens municipals les empren, encara que s’observen diferents graus d’implicació. Mentre el 60% actualitza els continguts diàriament i ofereix informació útil als ciutadans de manera intuïtiva, altres consistoris són més estàtics actualitzant amb menor regularitat i oferint continguts de forma complexa. ‘Com més *sesimplifiquen els procediments i més senzill sigui per a l’usuari, *mejoresresultados s’obtindran’, asseguren des de la consultora que avalua ‘de forma positiva’ l’ús que els ajuntaments fan d’aquesta eina.
Xarxes socials
Pel que respecta les xarxes socials un 97% posseeix un perfil en Facebook, dels quals el 42% no registra cap tipus d’activitat sent la seva presència merament testimonial. Mentre, el 55% dels ajuntaments consultats compta amb perfil en Twitter, dels quals el 69% són actualitzats diàriament, no obstant això resulta interessant que únicament el 47% interactua amb altres usuaris. ‘Molts s’han llançat a les xarxes socials com a canal de comunicació, però encara són poc inclinats a interactuar, la qual cosa els resta credibilitat i coherència en determinades xarxes’, assegura Pedro Ivori, consultor de comunicació de Keyprocom.
De manera més detallada s’observa que la xarxa social de microblogging encara no compta amb tanta participació per part dels ajuntaments com Facebook. Alguns dels exemples de perfils que actualitzen els seus continguts i interactuen amb altres usuaris són Valladolid, Vitòria o Sant Sebastià. No obstant això, uns altres ofereixen únicament informació sense respondre a esments o comentaris. Curiosament aquest és el cas de les dues ciutats més grans, Madrid i Barcelona que es limiten a piular sense interactuar amb els usuaris.
L’estudi ha revelat la disparitat existent en l’ús de Twitter en els diferents ens públics d’una mateixa comunitat. L’ajuntament de València, tercera capital espanyola amb més habitants, no té un compte oficial en aquesta xarxa social, mentre la seva diputació i la Generalitat si que compten amb un perfil. Similar és el cas de Sevilla, encara que la capital andalusa, compta amb el perfil del seu alcalde que manté una activitat constant.
Conclusions.
Des de UnoCero Technologic apunten a la necessitat de romandre atents a l’evolució d’aquestes dades atès que, previsiblement,‘els consistoris s’aproparan gradualment a aquestes eines confirmi entenguin les seves possibilitats’.
Els analistes asseguren que en els propers anys la transformació s’aplicarà sobretot a l’adaptació als continguts mòbils, atès que l’arribada dels smartphones i tablets ha suposat una autèntica revolució. ‘A poc a poc hem vist com els ajuntaments se sumen a les xarxes socials com a canal de comunicació amb els seus ciutadans i gradualment veurem com adapten els seus continguts als dispositius mòbils per poder apropar-se encara més a ells’, asseguren des de Keyprocom.