Cal superar la inèrcia” de la crisi que afecta els mitjans de comunicació locals, “les estructures de suport tenen sentit” i cal “aprofundir en el model de treball en xarxa”. Són els missatges essencials que han llançat conjuntament el director general de COMRàdio, Rafael de Ribot i el director general de la XAL, Marc Melillas, en la sessió inaugural de la quarta edició de la jornada ‘Tecnolocal’ celebrada aquest dijous al Tecnocampus de Mataró amb la participació de 120 representants de televisions locals i emissores municipals.
De Ribot i Melillas, primers responsables del conjunt de serveis i mitjans de suport a la comunicació local impulsada per la Diputació de Barcelona, han coincidit en la necessitat d’apostar pels mecanismes de cooperació i intercanvi entre mitjans locals, en el moment de dificultats actuals.
Rafael de Ribot ha posat de manifest els “problemes de supervivència del model” que fan que en aquests moments “tot està en qüestió”. Davant d’aquesta situació, el nou director general de COMRàdio, que va prendre possessió encara no fa dos mesos, ha anunciat la seva intenció de reforçar el model de treball en xarxa i ha posat com a exemple “d’experiència d’èxit” el sistema d’intercanvi de notícies de la Xarxa de Televisions Locals (XTVL).
Marc Melillas, com a director general de la XAL, ha destacat que l’intercanvi de notícies es va incrementar un 60% durant l’any 2011. Aquesta dada obeeix a la resposta que la XAL i les televisions adherides estan donant a les dificultats econòmiques que pateixen especialment els mitjans de proximitat. Melillas aposta per la confluència multimèdia i multiplataforma dels mitjans locals (ràdio, televisió i xarxes) i per “superar la lògica de l’electrodomèstic”, és a dir pensar que es fan continguts independentment de l’aparell a través del qual aquests continguts es poden consumir.
La jornada ha estat inaugurada per Miquel Rey, regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Mataró i president del Tecnocampus. Rey ha destacat el paper d’aquesta institució mataronina com a focus on conflueixen innovació i empresa.
Xavier Redon, del departament de màrqueting d’Abertis, ha exposat les característiques de l’HbbTV, HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV), la plataforma d’emissió de continguts a demanda que combina serveis de radiodifusió (Broadcast) i banda ampla (Broadband) i que impulsa la interactivitat i la televisió a la carta sense renunciar a la programació dels canals TDT tradicionals. L’HbbTV permet, a més, personalitzar la publicitat en funció dels vídeos vistos a la carta.