Segons publicava eleconomista.es, el dilluns 2 de juliol, els responsables europeus de departaments de comunicació (dircoms) segueixen valorant en primer lloc els mitjans impresos, segons l’estudi de tendències de comunicació de l’European Communication Monitor (ECM) que publicava l’Associación de Directivos de Comunicación (Dircom) al seu anuari de 2012.
Els mitjans impresos continuen sent el principal canal de comunicació pels dircoms, que el valoren en un 83,5%,, seguida de la comunicació online amb un 74,8%. Els mitjans online 68,2%, el cara a cara i TV/Ràdio amb un 64,1% cadascun.
Els canals de comunicació menys valorats són la comunicació no verbal, la informació pagada i l’esponsorització.
No obstant, respecte a estudis anteriors, aquest últim estudi augmenta la importància de saber afrontar l’evolució digital, que ha augmentat en 30 punts en els últims cinc anys. Una evolució, que com assenyala l’estudi, està relacionada amb la creixent incorporació de la comunicació organitzacional de noves eines i canals online, especialment amb l’emergència de les plataformes col·laboratives 2.0.