Segons publicava infoperiodistas.info el passat dia 9 de juliol, l’informe “La ética periodística y sus profesionales” presentat per Estudio de Comunicación i Servimedia, explica que la crisi actual està afectant negativament l’ètica periodística. Així ho reflecteixen tots els defensors d’usuaris d’informació consultats.
L’informe denuncia que l’abaratiment dels costos en la producció d’informació, així com la competència entre Mitjans o la pressió publicitària, són alguns del motius que causen els problemes ètics que tenen els professionals de les empreses periodístiques.
Segons l’estudi, una de les possibles solucions que comparteixen la pràctica totalitat dels enquestats (directors de Mitjans, editors i defensors d’usuaris) és la necessitat d’un sistema d’autoregulació per garantir el compliment de la llibertat d’informació. Una autoregulació, en forma de codi deontològic escrit o identificat com a tal, amb la que comptaven tan sols el 46% dels 35 Mitjans estudiats.
I tot i que gairebé el 100% dels enquestats assegurava que periodistes i editors haurien de tenir codis deontològics comuns, la crisi ha distanciat cada vegada més les seves posicions.
Tanmateix, l’estudi explica que els professionals destaquen la importància de la transmissió oral dels principis ètics, a través del diàleg, el treball en equip i l’exemple de periodistes veterans.