La presència de les dones en la informació sobre la pandèmia per la COVID-19 creix en termes quantitatius respecte de períodes de no excepcionalitat als teleinformatius (36%) i es manté en debats i entrevistes (33,2%) de TV3. Així ho conclou un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) després d’analitzar el TN Migdia, TN Vespre, els magazins, la programació especial i altres espais informatius amb continguts sobre la pandèmia de la COVID-19 emesos a partir del 13 de març.
No obstant això, i malgrat els tímids avenços constatats al llarg dels darrers anys, la presència global de les dones en la informació, també en un període anòmal com l’analitzat, no supera el sostre del terç del total. Únicament en les tertúlies i altres espais d’opinió, dones i homes assoleixen una presència similar.
Des del punt de vista dels àmbits temàtics de la informació relacionada amb la pandèmia per la COVID-19, les dones obtenen menys temps de paraula que els homes en gairebé tots els casos i en els tres principals (gestió, salut i efectes
econòmics i laborals), suposen només una tercera part (35,4%, 35,5% i 31,5%, respectivament). En el cas concret de les informacions centrades en la salut i els serveis sanitaris, la presència de les dones passa de ser majoritària (en períodes ordinaris) a suposar poc més de la tercera part en la informació sobre la pandèmia. La presència de dones i homes només s’atansa en àmbits temàtics menys presents en la informació sobre la pandèmia i tradicionalment associats a les dones, com són els temes de societat, cultura i educació.
Pel que fa a la representació de les dones, es mantenen les desigualtats comprovades amb períodes d’anàlisi anteriors i, fins i tot en alguns casos, s’accentuen. En aquest sentit, les dones continuen infrarepresentades com a representants del món econòmic i laboral (28,2%) i retrocedeixen respecte d’altres etapes no excepcionals tant entre els actors del món sanitari (39,4%) com, especialment, entre les persones expertes (28,7%). Per contra, les dones continuen essent majoria quan aporten la seva vivència personal en relació amb els fets informats, és a dir, quan hi ha més càrrega d’emotivitat.
Deixa un comentari