Tal com publica avui Escacc, Julie Moos del Poytner.org va elaborar fa uns dies una twtpoll (enquesta via twitter) en què preguntava si estava bé utilitzar frases o paràgrafs copiats d’altres comunicats de premsa en una historia pròpia. La resposta que va rebre més suport va ser la que deia que si, sempre que s’atribuís l’autoria (56%).
Un 20% acceptaven que es copiés sense haver de citar l’autor, mentre que un 10% acceptaven l’ús d’informació si estava reescrita. Una altre 10% deien que això era de ser gandul, i tan sols el 3% consideraven que era plagi.
Aquesta enquesta es va elaborar degut a l’acomiadament d’un periodista del diari Kansas City Star per haver utilitzat de forma reiterada frases copiades directament d’altres fonts. Una pràctica que la Public Relations Society of America diu que no és plagi.
Degut a aquesta polèmica per l’acomiadament, i amb el resultat de l’enquesta, Mallary Jean Tenore, redactora del Poytner.org va donar sis consells per treballar amb notes de premsa, i que reproduïm a continuació tal com Escacc els ha traduït.
1) Penseu en les notes de premsa com un punt de partida: confiar en el que diuen i prou sense buscar més dades per altres vies pot comportar que hi hagi informació d’importància que no surti a la llum.
2) Parleu amb el cap de secció per saber què és acceptable i què no a la vostra redacció quan es treballa amb notes de premsa.
3) Valoreu si la nota es refereix a un fet noticiable o no. És interessant per a l’audiència? Mereix un text breu o llarg?
4) Contrasteu la nota de premsa. Molt sovint es tracta de textos promocionals, de manera que queda en mans del periodista assegurar-se que no s’està limitant a fer d’altaveu de l’agenda particular d’una persona o organització. És cert el que s’hi diu? Els noms propis estan ben escrits?
5) Redacteu el tema amb un to més proper i atractiu que no pas el que sovint s’usa en les notes.
6) Valoreu la possibilitat d’establir un contacte més personal amb qui ha escrit la nota. Pot ser una bona idea enviar-li un correu d’agraïment, i preguntar si és possible, en el futur, rebre informacions abans que les notes de premsa es facin públiques, per tenir més temps per fer entrevistes i recollir dades. És habitual que els responsables de relacions públiques hi estiguin d’acord, especialment quan el periodista es compromet a respectar l’embargament, si es dóna el cas.