Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) mostra que el 45,3% dels anuncis de joc i apostes en línia s’emeten durant l’horari protegit en el cas de la televisió. En el cas de la ràdio, el percentatge d’anuncis sobre aquesta temàtica emesos en la franja infantil arriba al 84,5%.
L’informe del CAC alerta sobre les tècniques que utilitzen els operadors de joc i apostes en línia per captar nous clients. En concret, la utilització de personatges famosos, l’oferta de bonus per jugar gratuïtament i, especialment en el cas de la ràdio, la pràctica de la menció publicitària, és a dir, que la publicitat la verbalitza el mateix narrador de l’esdeveniment esportiu.
Les dades epidemiològiques disponibles mostren que a l’Estat espanyol fins a un 4,6% de la població adolescent té conductes de risc en relació amb el joc i les apostes, així com que la mitjana d’edat d’inici dels jugadors patològics se situa en els 19 anys. D’altra banda, s’ha evidenciat també que el 37% dels jugadors patològics adults s’han iniciat en el joc abans de l’edat legal.
Les dades sobre la presència publicitària en els mitjans es desprenen d’un informe elaborat pel CAC sobre la presència de continguts de promoció del joc i les apostes en línia. El Consell ha analitzat 10 televisions i 5 ràdios, així com diversos canals i plataformes a internet.
En concret, i pel que fa a la televisió en obert, ha inclòs en la mostra les televisions generalistes d’àmbit català (TV3 i 8tv), les d’àmbit estatal amb més audiència (La1, Telecinco, Cuatro, Antena 3 TV i la Sexta) i tres canals especialitzats en esports (Esport3, GOL i TDP).
Pel que fa a la ràdio, ha analitzat les d’àmbit català (Catalunya Ràdio i RAC1) i les estatals (SER, COPE i Onda Cero) de més audiència.
També ha analitzat la retransmissió del partit Barcelona-Reial Madrid del 28 d’octubre a Movistar BeIN LaLiga. Igualment, ha analitzat els webs de la CCMA, RTVE, Mediaset, Atresmedia i Emissions Digitals de Catalunya, així com les principals plataformes de distribució de vídeos (Dailymotion, Vimeo i YouTube).
El president del CAC, Roger Loppacher assenyala que l’informe mostra que les persones menors d’edat estan exposades a continguts de risc molt perjudicials i que cal regular de manera més estricta aquesta activitat. “Des del CAC reclamem la prohibició dels anuncis de joc i apostes durant tot l’horari protegit. També demanem la prohibició absoluta de la presència de personatges famosos en la publicitat, per l’ascendència especial que tenen entre els infants i els adolescents. Igualment, creiem que la narració de les comunicacions comercials no l’haurien de fer les mateixes persones que narren un esdeveniment esportiu”.
Per la seva banda, Jaume Padrós afirma que: “S’ha traspassat una línia vermella, ja que, per primera vegada a la història, infants, adolescents i joves estan sent exposats a publicitat que estimula el joc de manera indiscriminada, presentant-lo com una activitat lligada a celebritats del món de l’esport i de l’espectacle”.
L’informe del CAC, que va analitzar un període de 36 hores, constata que l’audiència menor d’edat està exposada a comunicacions comercials de joc i apostes en horari protegit (de 6 a 22 hores).
Deixa un comentari