#AMiNoMenganyen neix amb l’objectiu de fomentar l’esperit crític de la ciutadania en general, i dels adolescents en particular, vers els continguts audiovisuals i incentivar un ús responsable de la tecnologia, dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials. En poques paraules, fomentar una lectura crítica a través de les noves tecnologies que permeti destriar el gra de la palla.
Hi participen, aportant la seva visió, una desena d'”influencers” i “youtubers” mitjançant continguts amb l’etiqueta #AMiNoMenganyen, especialment a Instagram i a TikTok. En conjunt sumen més d’un milió de seguidors i en destaquen, entre d’altres, Jan Cutillas (1,1 milions de seguidors a TikTok), Juliana Canet, (46.700 seguidors a Instagram) i Long Li Xue(17.000 seguidors a Instagram).
La campanya també comptarà amb la difusió d’espots per TV3 que faran referència a la sobreexposició a les xarxes (“sharenting”), les “fake news” i les addiccions als jocs i les apostes en línia.
Sobre aquests mateixos tres eixos temàtics, s’emetran falques radiofòniques a Catalunya Ràdio i a les emissores que integren l’Associació Catalana de Ràdio (ACR) i clips de vídeo per les xarxes socials i pels webs dels mitjans de la CCMA.
Implicació dels programes de la CCMA
Programes com el “Tot es mou”, “Els matins”, l’“APM?” l’“Està passant”, “Com si fos ahir” i l’“InfoK”, tractaran els temes de la campanya, amb temàtiques com ara el ciberassetjament, les falses notícies, l’abús de les pantalles, els perills de les noves tecnologies o el paper de la dona en la publicitat i en els videojocs.
Des de Catalunya ràdio, hi col·laboraran el “Popap”, “Revolució 4.0”, “El matí de Catalunya Ràdio”, “L’ofici d’educar”, “Generació digital”, i també, l’“Adolescents iCat”, el programa audiovisual de la generació més jove.
eduCAC
L’eduCAC, posat en marxa en el present curs acadèmic, és un programa d’educació mediàtica que s’ofereix a les escoles i als instituts, així com a les famílies. Es basa en recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals i compta amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat, el Col·legi de Periodistes de Catalunya, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i l’Obra Social “la Caixa”.
L’eduCAC és un programa d’educació mediàtica basat en recursos educatius per fer un ús crític i responsable dels continguts audiovisuals
Paral·lelament, un total de 18.000 alumnes visiten cada any les instal·lacions de la televisió i de la ràdio de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Durant aquestes visites, s’aprofitarà per facilitar-los el material del programa de l’eduCAC acompanyat d’uns còmics didàctics elaborats pel regulador de continguts audiovisuals de Suïssa.
En suport digital, i perquè es pugui consultar en qualsevol moment, el web aminomenganyen.cat, servirà de contenidor de tot el contingut audiovisual que generi la campanya i estarà vinculat amb el programa.
Adolescents i mòbils
L’objectiu final és que la ciutadania i, en especial, els menors d’edat, adopti una actitud crítica envers els continguts que miren per les diferents pantalles i facin un bon ús dels dispositius. I és que, segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), el 71,8% d’infants i joves d’entre 10 i 15 anys disposen de mòbil. Als 16 anys, el 98,9% ja es connecta a internet mitjançant el mòbil.
Segons dades de l’Idescat, el 71,8% d’infants i joves d’entre 10 i 15 anys disposen de mòbil
Alhora, i d’acord amb les dades de l’Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC), els infants d’entre 6 i 13 anys passen una mitjana de 5 hores diàries davant d’alguna pantalla (mòbil, televisor, ordinador, consola o tauleta), xifra que creix fins a les 7 hores el cap de setmana.
Deixa un comentari