Obama entra al govern dels Estats Units després de guanyar una competida campanya electoral. Al guanyar les eleccions federals i les internes demòcrates, els orgullosos enginyers electorals d’Obama pugen a nombrosos auditoris per compartir amb els estudiosos del tema i al món la seva troballa electoral i de comunicació. La darrera mostra fins ara d’aquest exercici públic per compartir la “bona nova” va tenir lloc a Washington fa un parell de dies i fa ser protagonitzat per David Plouffe, el cap de campanya electoral d’Obama.
La manera com porten el missatge aquests consultors nord-americans podria resultar estimulant mitjançant les tècniques de motivació que utilitzen. Entren a auditoris amb un estil de “talk show” on debaten i comparteixen les seves opinions amb l’audiència. No farà més d’un mes quan el Personal Democracy Forum va ser a Barcelona amb els mateixos temes.
En el cas de David Plouffe, mànager de la campanya d’Obama, la situació és diferent. Té ara una doble tasca: vendre “L’audàcia per guanyar” el seu llibre sobre la campanya, i mantenir la màgia electoral del primer president afroamericà davant d’un públic que comença a ser escèptic amb les accions de govern. Hi ha períodes complicats i l’opinió pública es mou, però si es treballa en comunicació assertivament es pot recuperar sempre la percepció positiva de la ciutadania, assegura Plouffe.
Tot i que Plouffe i els seus col.laboradors no van ser els primers en utilitzar Internet en una campanya electoral, si que van ser els primers en entendre que la xarxa podia servir com un mitjà de comunicació potent amb els electors “sense passar pel filtre mediàtic”. Així també van buscar arribar a nous públics, electors que votaven per primera vegada com a joves, hispans i negres.
Hi ha una clara diferència entre el tipus de campanyes polítiques (europees) que s’han fet fins ara i aquesta nova campanya electoral americana, i és, l’ús de les tecnologies de la informació unit al mercat i la visió una mica empresarial de la política.
Els consultors americans han decidit llançar-se per la creació de mercats de vots, noves marques i polítics “target”, auditoris com sets de TV i fundraising privat. És interessant aquesta nova visió, que es podria anomenar política de mercat
Encara és incert el que passarà en les següents eleccions legislatives, i si Obama podrà atreure de nou a aquests “clients electors”, tot i que per als votants primerencs, l’adopció de la reforma sanitària representarà un missatge “molt fort “, comenta Plouffe.
thc
Deixa un comentari