El Col·legi de Periodistes de Catalunya ha donat un toc d’alerta davant les conseqüències de la crisi econòmica en el periodisme. Amb la baixa rendibilitat, moltes empreses han decidit reduir les plantilles, fet que fomenta l’atur i la precarietat al sector, alhora que es produeix una important pèrdua en la qualitat del treball periodístic.
Davant aquests fets, el Col·legi ha volgut manifestar la seva preocupació fent públic una nota que podeu llegir íntegra en l’enllaç adjunt.
En la nota s’afirma que “Considerem que la reducció del nombre de periodistes a les redaccions representarà, inevitablement, un empobriment de la qualitat dels mitjans de comunicació. I, per tant, una pèrdua de la informació i els elements d’opinió plural que necessiten els ciutadans en una democràcia. La incertesa i vulnerabilitat laboral fan, a més, que els periodistes no disposin del marc necessari per exercir la seva professió amb independència i llibertat. Recordem també que el tancament de mitjans representa la pèrdua de veus i, per tant, de pluralitat”.
També planteja una reflexió comuna sobre la situació del periodisme: “Considerem que la gravetat de la situació generada per la crisi exigeix una reflexió col·lectiva sobre la funció social del periodisme. La degradació de les condicions per exercir el periodisme pot provocar uns danys que van més enllà de la professió. La debilitat econòmica dels mitjans de comunicació afecta en primer lloc els seus treballadors, però també el conjunt de la societat. La qualitat de la democràcia necessita un periodisme de qualitat i això és el que està ara en joc, a més de centenars de llocs de treball”.
El president de Comunicació Pública, Jordi Navarro, ha enviat una carta al degà del Col·legi, Josep Carles Rius, amb la qual s’adhereix a aquest comunicat. La carta del president afirma que “Volem mostrar la nostra preocupació per la precarietat laboral i l’empobriment de la qualitat dels mitjans de comunicació que en els darrers anys s’està produint en el sector de la informació i la comunicació a Catalunya, accentuat en els darrers mesos per la crisi i les greus dificultats econòmiques que pateixen les empreses i els grups empresarials de comunicació”.