L’ètica periodística a Internet va ser un dels temes centrals del VI Congrés de Periodistes de Catalunya, que es va celebrar el divendres a Barcelona i en què es va presentar una nova versió de codi deontològic adaptat a l’era digital. “Els periodistes són més necessaris que mai -va dir la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet-, perquè la seva professionalitat i sentit ètic és el que dóna credibilitat a les informacions, en un món en el qual qualsevol persona pot ser informador a través a les xarxes socials”.
Reafirmar el compromís ètic del periodisme i mantenir el principi de responsabilitat social en la informació que corre per la xarxa és l’objectiu del nou codi deontològic que va fer públic el president del Consell de la Informació de Catalunya (CIC), Roger Jiménez. La base d’aquest document, que reforma el que es va proclamar en el segon congrés de la professió periodística catalana el 1992, és que “el rigor en la recerca de la veritat” ha de ser present “en tots els formats”, tant els tradicionals com els nascuts de la revolució digital, i afecta tots els periodistes, tant els que treballen de forma continuada com els que ho fan esporàdicament.
La nova declaració rebutja acceptar gratificacions de cara a «orientar o publicar notícies i opinions» de forma interessada. És inacceptable simultaniejar l’ofici de periodista amb activitats que comprometin «els principis de veracitat i independència», així com utilitzar en benefici propi l’accés a informacions privilegiades.
En l’àmbit digital, s’apel·la a la responsabilitat editorial, la transparència i el rigor, i s’emfatitza la necessitat de moderar la participació dels internautes, que estan obligats a identificar-se. El text també fa recomanacions sobre plagi, tractament de conflictes armats i en les referències a grups ètnics i immigrants irregulars.
Deixa un comentari