El president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, ha demanat més presència de les dones en tots els àmbits de l’audiovisual i ha remarcat que cal actuar per millorar la visibilitat femenina en els informatius, en els programes, en la ficció i en els esports. “Tot i que representen el 51% de la població, avui en dia, tot i les millores aconseguides, la realitat és que hi ha molt pocs àmbits de l’audiovisual on les dones tenen una presència equiparable a la dels homes”, ha assenyalat Loppacher.
Les darreres dades sobre presència de les dones polítiques en els mitjans són les que estan incloses en l’Informe sobre l’observança del pluralisme polític a la televisió i a la ràdio durant el període gener-abril del 2019. L’informe mostra que la presència de les dones polítiques en els informatius diaris i en les entrevistes és inferior a la dels homes en tots els canals i emissores analitzats.
D’entre les iniciatives del CAC per corregir aquesta desigualtat cal destacar la campanya #ThoEstàsPerdent per fomentar l’esport femení en els mitjans. Aquesta campanya es va posar en marxa amb la col·laboració de 5 esportistes d’elit: la nedadora Mireia Belmonte, la pilot de motos Laia Sanz, la futbolista Alexia Putellas, la jugadora de bàsquet Laia Palau i l’atleta Maria Vicente.
Amb tot, Loppacher ha puntualitzat que la millora de la presència de les dones en els mitjans no passa únicament per un augment quantitatiu sinó per una imatge de les dones no estereotipada. “No és una qüestió únicament numèrica, que encara ho és, sinó d’analitzar els rols diferents amb què apareixen les dones en els informatius, en els programes de ficció i en la publicitat”, ha subratllat.
Gran presència d’estereotips a la publicitat de joguines
En relació amb la publicitat, el darrer informe del CAC sobre els anuncis de joguines aporta dues dades preocupants: pel que fa la televisió, la presència d’estereotips de gènere en els anuncis de joguines va augmentar fins al 48,6% del total. Aquest augment va implicar trencar la tònica descendent que es registrava des del 2012. Es tracta de la tercera pitjor xifra des del 2001, en què el CAC va començar a fer-ne el seguiment. Pel que fa a YouTube, les dades indiquen que el 77,2% dels vídeos de youtubers infantils que fan publicitat de joguines inclouen estereotips de gènere. “Es tracta d’un fenomen molt preocupant, ja que aquests vídeos tenen una forta influència en el desenvolupament dels infants”, ha alertat Loppacher.
Deixa un comentari