La premsa de proximitat catalana comença a veure la llum al final del túnel. Aquesta és la principal conclusió que va deixar la segona edició del Dia de la Premsa Comarcal. que organitza l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC). Els dos indicadors que porten a extreure aquesta conclusió són l’augment de les capçaleres adherides a l’associació i el fet que el sector continua perdent volum en quant a facturació però el descens del 2014 va ser el més baix dels últims exercicis. A més, la publicitat ha remuntat un tímid 0,2%.
Al començament de la crisi n’hi havia 133 capçaleres adherides a l’ACPC, entitat que agrupa la pràctica totalitat de mitjans locals i comarcals de pagament. Els associats, però, van baixar fins a 119 l’any 2012. Des d’aleshores, el catàleg de capçaleres ha revifat fins a situar-se en les 137 actuals.
En el cas de la facturació, segons dades d’un estudi elaborat per Media Hot Line i que es va presentar en el marc de la jornada, el sector continua perdent volum, però el descens del 2014 va ser de només 400.000 euros, el diferencial més baix dels últims exercicis. A més, la publicitat ha remuntat un tímid 0,2%.
En aquest grup de publicacions, la dependència de la premsa local i comarcal de la publicitat continua sent alta: un 59% dels seus ingressos provenen dels anuncis. Ara bé, la venda d’exemplars, tot i ser la segona via, té una fortalesa: un 54% dels exemplars que edita els col·loca a través de subscripció, mentre que el quiosc, sempre més volàtil, només representa el 33% dels diners recollits venent exemplars. En total, els diaris i revistes locals sumen 525.000 lectors.
Missatge optimista
La celebració del II Dia de la Premsa Comarcal va deixar un bon sabor de boca en quant als missatges positius que es van poder sentir de totes les parts implicades. El president de l’ACPC, Carles Ayats, va afirmar que “el pitjor de la crisi ja ha passat: “Hi ha estabilització i una petita repuntada. No hem baixat tan ràpid com la premsa generalista, però també ho hem fet. I la recuperació es preveu lenta. Però a l’associació constatem que hi ha un relleu generacional evident”.
En aquest sentit va parlar també Jaume Roures, que va participar a l’acte impartint la ponència central de la jornada. El soci fundador de Mediapro va voler reivindicar el paper que han jugat les televisions de proximitat i que, en alguns casos, operen les mateixes editores de premsa. Per a Roures, “a Catalunya hi havia una gran xarxa de televisions locals que eren avantguarda i que malauradament amb el canvi de model de negoci es van desmantellar i han perdut el seu paper vertebrador”. El seu vaticini és que “la premsa comarcal pot resistir millor que la generalista, per costos i pel tipus de lector”, ja que al seu parer “és una gran agitadora social, fa molta més feina que la merament informativa” i, a més, “té un valor estratègic que la premsa generalista no té”. La jornada, que arribava a la segona edició, va comptar amb l’assistència de 150 professionals vinculats a la premsa de proximitat.
Deixa un comentari