L’estació fantasma de Gaudí va ser l’escenari escollit per l’Associació de Comunicació Pública per presentar el llibre “Fake news, la veritat de les notícies falses” del periodista, Marc Amorós.
Una quarentena d’assistents van descobrir que “les notícies falses estàn de moda però han vingut per quedar-se”. Durant l’acte, Amorós va presentar els casos “més flagrants” de les notícies falses que circulen per la xarxa però també va explicar que aquest “no és un fenòmen nou”. En el llibre, el periodista aprofita per fer un repàs històric i es remunta fins al conflicte cubà-espanyol de 1848, quan el magnat de la informació William Randolph Hearst va culpar a Espanya de l’explosió d’un vaixell nord-americà en el port de l’Havana, i que va provocar, aquell estiu, la guerra entre Espanya i els Estats Units, provocant la pèrdua de la colònia.
En aquest sentit, Amorós va definir les ‘fake news’ com a “informacions falses dissenyades per fer-se passar per notícies amb l’objectiu de difondre l’engany o una desinformació deliberada”, tot plegat amagant uns interessos polítics o econòmics. De fet, i segons Amorós, “a dia d’avui hi ha més de 30 governs que generen voluntariament aquesta mena de notícies”.
Amorós diu que l’impacte és “essencial” en una notícia falsa i assegura que per això ens provoquen una “necessitat irrefrenable” de compartir-les ràpidament, “més enllà de la seva veracitat”. Pel periodista i autor del llibre, “el secret de l’èxit de les notícies falses recau en la reafirmació de la nostra opinió. Això ens provoca ceguera informativa” i explica que “un anotícia falsa té la capacitat d’arriba a un mínim de 1.000 persones en només uns minuts i, en canvi, una notícia contrastada no”.
Tot i així, el periodista va intentar aportar una mica de llum sobre el futur de les fake news i defensa “recuperar l’essència del periodisme romàntic, tradicional, que intenta contruir un relat versemblant amb la realitat, més enllà de les declaracions”.
Després de la presentació del llibre, es va obrir un col·loqui-debat en el qual hi van participar, exposant la seva experiència, els periodistes: Cristina Salvador, directora de Aportada; Jordi Crisol, director de Comunicació de Think o’clock; Oriol Pàmies, Cap de Premsa de TMB i la Cap de Comunicació del Banc dels Aliments, Belén Giménez.
Deixa un comentari