La plataforma InfoParticipa inicia una nova etapa després d’un procés de renovació tecnològica i de continguts, en el qual destaca la incorporació de nous indicadors per adaptar-se als paràmetres de la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que ha entrat en vigor aquest 1 de gener. Després de la tercera onada d’avaluacions, que es va dur a terme entre abril del 2014 i maig del 2015, arrenca un nou període d’assessoraments i avaluacions que es prolongarà fins el 29 de febrer del 2016.
Durant aquest temps, els ajuntaments hauran d’introduir les millores pertinents en les seves pàgines web per tal d’assolir els 52 indicadors establerts que els ajudaran a complir amb les exigències de la llei. Les millors puntuacions podran obtenir algun guardó de la tercera edició del Segell InfoParticipa 2015, que està previst lliurar al mes de març en el marc d’una jornada sobre transparència.
Com a novetat, la nova plataforma permetrà avaluar, a més dels webs dels ajuntaments, els d’altres administracions com els Consells Comarcals, les Diputacions i/o les Comunitats Autònomes.
Transparència i qualitat de la informació de les administracions locals
El Segell InfoParticipa a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local és una certificació que atorga la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a partir de les avaluacions que realitza el Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la UAB (LPCCP) als webs municipals que publiquen una informació que facilita que qualsevol ciutadana o ciutadà tingui coneixement sobre qui són els representants polítics del seu municipi, com gestionen els recursos col·lectius i quines formes de participació posen al seu abast. Es tracta d’una marca de qualitat que doni garanties de confiança i credibilitat a les ciutadanes i els ciutadans, i un incentiu pels responsables polítics i tècnics.
Fins ara, a Catalunya s’han celebrat 2 edicions corresponents als anys 2013 i 2014, i una a l’Aragó corresponent a 2014.
A Catalunya, els resultats de la primera avaluació dels webs dels 947 ajuntaments que va realitzar el LPCCP (d’abril de 2012 a maig de 2013) van posar de manifest que la informació d’aquestes pàgines era molt insuficient i deficient. Amb la segona onada d’avaluacions, a partir de maig de 2013, es va poder constatar una millora. De fet, en aquesta segona onada la quantitat de webs que van aconseguir més del 50% d’indicadors positius es va més que doblar, passant de 64 a 129. També van baixar el nombre de portals que tenien suspesos per sota del 25% d’indicadors positius, tot passant de 649 a 564.
Deixa un comentari