L’informe anual del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre els anuncis de joguines emesos durant la campanya de Nadal constata un augment notable dels estereotips femenins, que suposen el 88,8% del total. En el seu conjunt, però, s’observa que la televisió ha moderat el nombre total d’estereotips per la reducció dels masculins i que s’ha arribat al nivell més baix registrat pel CAC.
Una segona dada destacada és que per primer cop el CAC ha inclòs YouTube en la mostra i ha detectat la presència de youtubers infantils, que reprodueixen els estereotips de gènere de la televisió amb l’agreujant que tenen audiències massives. Un exemple seria el vídeo Las Ratitas se maquillan y se van a la disco a bailar, que protagonitzen dues nenes de 6 i 7 anys, i que va tenir 16 milions de visualitzacions.
El CAC ha analitzat els anuncis de joguines emesos a TV3, el Super3/33 i 8tv en el període entre el 10 d’octubre de 2018 i el 5 de gener de 2019. En total s’hi van emetre 186 anuncis diferents.
Així mateix, s’ha analitzat la plataforma de distribució YouTube, on es va seleccionar una mostra de 6 canals de promoció de joguines. Tots els canals estan protagonitzats per infants, estan editats per professionals, estan ubicats a territori espanyol i tenen un nombre elevat de subscriptors (superior a 750.000). En total, es van analitzar 151 vídeos, que, en el període esmentat, van tenir més de 350 milions de visualitzacions.
El president del CAC, Roger Loppacher, ha lamentat que “malgrat que hi ha una tendència a reduir el nombre global d’estereotips, veiem que en el cas dels estereotips femenins no només no segueixen aquesta tendència, sinó que fins i tot augmenten”.
“També veiem amb inquietud l’aparició de canals promocionals de joguines a YouTube, que tenen audiències massives i que reprodueixen sense embuts tot tipus d’estereotips”, ha afegit el president del CAC, que ha fet una crida a “ser més actius i bel·ligerants a l’hora de denunciar la presència d’estereotips, tant a la televisió tradicional com a YouTube”.
Pel que fa a la televisió, l’informe constata que aquest mitjà ha experimentat una evolució positiva, per bé que amb un resultat encara insuficient. Així, enguany s’ha assolit la xifra més baixa d’estereotips de gènere des que es van començar a analitzar les campanyes de joguines, l’any 2001. En concret, s’ha passat d’un màxim del 50,4% de presència d’estereotips l’any 2004 al 31,2% en la darrera campanya de Nadal.
Televisió: % de missatges publicitaris amb representació d’estereotips
No obstant això, la reducció del nombre d’estereotips a la televisió no ha estat distribuïda igualitàriament entre els dos sexes, sinó que han baixat els masculins, alhora que han crescut els femenins. Així, 9 de cada 10 estereotips són femenins (el 88,8%), amb un increment de 20 punts percentuals respecte de l’any anterior.
Les dues representacions d’estereotips femenins amb més presència corresponen a relats de nenes jugant només amb nenes i a nenes jugant amb nines. Són les mateixes que en l’informe de l’any passat, però amb un augment substantiu del nombre de representacions.
L’estudi ha quantificat els anuncis televisius on només hi ha protagonistes menors d’edat, la qual cosa ha passat en 178 del total de 186 anuncis. El resultat és que gairebé la meitat (el 48,3%) corresponen a nenes, una xifra que contrasta amb la publicitat protagonitzada estrictament per nens, que registra un percentatge molt inferior (7,3%). El protagonisme compartit es dona en el 44,4% restant.
En els anuncis protagonitzats només per nenes, en el 84,9% dels casos les nenes apareixen amb nines, ninos, animals i mascotes (gossos, gats, ocells, unicorns i altres animals fantàstics). Més de la meitat dels anuncis només de nenes situen l’acció en interiors i utilitzen una tonalitat clara, amb colors pastel i roses.
Pel que fa al llenguatge emprat, en els anuncis protagonitzats només per nenes les paraules més utilitzades són, per aquest ordre, màgic, cantar, aprendre, veritat i xumet. Des d’un punt de vista conceptual, evoquen mons idíl·lics i màgics relacionats amb les nines i els ninots.
En els anuncis protagonitzats només per nens, la tipologia principal és de ninots i figures amb rols com ara policies, bombers o lladres. També destaquen, en segon lloc, els espots de jocs d’habilitat i punteria. En aquest darrer cas, es constata un tractament diferenciat: els espots protagonitzats només per nens descriuen, en tots els casos, com aquests han de fer blanc, amb una pistola làser, a aliens i fantasmes. En els espots de la mateixa tipologia protagonitzats per nenes, aquestes utilitzen una vareta màgica per atrapar estrelles.
Formalment, més de la meitat (53,9%) dels anuncis només de nens tenen tonalitats fosques, especialment blaves, i l’acció es desenvolupa en proporcions iguals a l’exterior i a l’interior de les llars. Les paraules més utilitzades són, per aquest ordre, disparar, lladre, alien, comissaria i figura.
Pel que fa als anuncis amb nens i nenes, la dada positiva és que aquesta presència compartida es registra en quatre de cada deu anuncis (44,4%). La dada negativa és que en aquests espots també s’hi aprecien discriminacions. Així, en els jocs de taula, quan es mostra qui guanya, en el 70% dels casos és un nen i en el 30% restant, una nena. Igualment, en els espots de jocs d’habilitat i punteria, el nen guanya la partida o apareix com a responsable de l’èxit en una proporció de 4 a 1 en relació amb les nenes.
Plataformes de distribució de vídeos
En el cas de les plataformes de distribució de vídeos es van analitzar les tres principals: YouTube, Dailymotion i Vimeo. Només es va detectar promoció de joguines protagonitzades per nens o nenes en la primera. D’acord amb els criteris metodològics esmentats, es van seleccionar sis canals, que en el període d’anàlisi van publicar 151 vídeos de joguines.
Els canals de YouTube van ser els següents: Lady Pecas, Las aventuras de Dani y Evan, Las Ratitas, Los juguetes de Arantxa, Los mundos de Nico i Mikel Tube. Tots són en llengua castellana.
D’entrada, cal destacar el volum dels canals: en total tenen 18 milions de subscriptors i 6.000 milions de visualitzacions. Pel que fa als 151 vídeos de joguines que van ser publicats en els gairebé tres mesos analitzats, aquests van rebre 351 milions de visualitzacions.
El canal amb més audiència és l’anomenat Las ratitas, que protagonitzen les germanes Gisele i Claudia, de 7 i 6 anys. L’acció que desenvolupen, similar en la resta de canals, consisteix a rebre una joguina nova, desempaquetar-la i jugar-hi, simulant situacions de la vida real i interaccions amb diferents joguines.
Aquest canal, amb 9,6 milions de subscriptors i gairebé 2.500 milions de visualitzacions, va pujar a YouTube en els tres mesos de la mostra un total de 26 vídeos. El que va tenir més audiència va ser el titulat Las Ratitas juegan con juguetes de niños bebés llorones lágrimas mágicas, que va rebre 44 milions de visualitzacions.
En alguns vídeos, aquestes joves youtubers apareixen tenint cura de la llar, amb activitats com ara escombrar el pis, cuinar o endreçar una habitació. A més, mitjançant les nines promocionades, es mostren complaents amb les tasques domèstiques.
Amb freqüència, les dues germanes mostren preocupació pel seu aspecte físic i apareixen jugant a arreglar-se: es maquillen, es pentinen i s’enjoien fent servir les diferents joguines presentades, com ara un tocador o un estoig de maquillatge.
Quant als elements formals, cal fer esment del llenguatge utilitzat. D’entrada, el nom del canal –Las Ratitas– és un diminutiu, i les youtubers, en la mateixa línia, fan servir diminutius per expressar-se i descriure les joguines. Per exemple: “A mí me encanta la casa y la muñequita de Katie porque es una gatita y me encanta el color, el lila y el color crema de las rayitas. Me gusta muchito”. “Así, a la camita, a dormir un poquito”.
L’informe del CAC conclou que l’anàlisi de continguts de promoció de joguines en les plataformes de distribució de vídeos posa de manifest la repetició dels esquemes estereotipats que es troben en els anuncis de televisió, modificant-ne el format de difusió. La segregació del contingut dels canals en funció de qui en té el protagonisme i la tipologia de joguines que, en funció d’això, s’hi mostra, n’és una clara constatació.
A més, les característiques inherents a les plataformes de distribució de vídeos, que permeten la creació i la difusió massiva de continguts, poden afavorir una multiplicació de l’impacte d’aquest missatge estereotipat.
Deixa un comentari